Easter holidays

de puta madreee

rain 10 °C

iHola queridos!

Het is een drukke vakantie geweest. Op 1 april is Jella aangekomen, maar ik had nog school tot woensdag (en examen! Dat heel goed ging, gelukkig). Vanaf woensdag zijn we er dus in gevlogen ;) woensdag vond er een evenement plaats georganiseerd door studenten van de universiteit: “Paellas 2012”. Zoals de naam al doet vermoeden was het een paellafestijn! In verschillende groepen kreeg iedereen de kans om zijn eigen paella te bereiden. Helaas regende het pijpenstelen (derde dag in de 2 maanden die ik toen in Spanje was, dus dikke pech), maar het was heel gezellig. Onze 2 gigantische paella pannen werden bereid door een van mijn Colombiaanse vrienden, Leo. Hij kent er wel wat van! Daarna ben ik tante Veerle en Dave gaan ophalen aan het station, want ook zij kwamen een paar daagjes genieten in Gandía. De volgende dagen hebben we doorgebracht met bezoekjes aan Gandía, Valencia, en gelukkig zat er toch ook 1 dagje strand in. Het weer is nog nooit zo lang slecht geweest. Het klikte goed tussen Jella en mijn flatgenootjes dus dat was ook heel leuk.

De laatste woensdag van de vakantie ben ik dan met Franzi richting Pamplona gereisd. Het was een reis van ongeveer 9 uur. Ons ander flatgenootje Saioa woont in Pamplona, dus zij had ons uitgenodigd in haar huis. We wisten al dat ze een hele planning had opgesteld, maar niet dat het zo zwaar ging zijn! Na onze aankomst rond 18u hebben we al meteen een stadswandeling gemaakt in Pamplona van 4 uur. Pamplona is een hele mooie, oude stad met veel kleurige huisjes, oude stadswallen, vele tapasbars (al heten tapas hier “pintxos” en geen tapas). Het is trouwens ook de stad waar “San Fermines” plaatsvindt, het festival van de stierenrace. Het vindt plaats van 6 tot 14 juli geloof ik. Helaas moet ik dan werken (althans ik hoop dan te werken..). Bij het thuiskomen stond al direct een typisch gerecht voor ons klaar: Tortilla de patata. Dat is een soort omelet van eieren met aardappelen en ajuin, en soms ook paprika. De familie van Saioa is echt super!

De volgende dag er weer uit voor 6 uur, want we moest om 7u in het busstation staan om de bus te nemen richting Bilbao. Het regende helaas pijpenstelen en het was ijskoud. Ik had gelukkig een winterjas gekregen van de mama van Saioa, aangezien de mijne gestolen is in Córdoba in februari. Na een lekker ontbijtje in Bilbao kwam een vriend van Saioa ons ophalen om enkele dorpjes te bezoeken in de buurt van Bilbao. We hebben een vissersdorpje gezien dat in de zomer waarschijnlijk heel gezellig is. Na een mosto (druivensap met ijs en een olijfje er in) zijn we doorgegaan naar Gaztelugatxe, waar we naar de top van een schiereilandje wilden klimmen. Het was daar heel mooi. Helaas zijn we niet kunnen afdalen tot aan de zee om dan het eilandje te beklimmen, want het was te modderig en we gleden constant uit. Na een laatste kustdorpje (waar ik door de regen ook de magie niet meteen van in zag, helaas) zijn we teruggekeerd naar Bilbao. Saioa is vorig jaar op uitwisseling in Malta geweest, en heeft daardoor vrienden over heel Baskenland. We hadden daarom met hen afgesproken, zodat zij ons konden gidsen. Bilbao heeft een mooie maar kleine historische kern, met schattige gekleurde huisjes, net als in Pamplona. Daarnaast is er natuurlijk ook het Gughenheim. We zijn er helaas niet binnen geweest (te weinig tijd, geld, en volgens Saioa niet de moeite). Er was ook een winkel genaamd “La belga”, daar moest ik natuurlijk een foto van hebben ;).

Vrijdag hebben we het een beetje rustiger aan gedaan. We hebben kennis gemaakt met enkele vriendinnen van Saioa en zijn ook op bezoek gegaan bij haar tante, waar we hebben mogen proeven van een typische Baskische drank gemaakt van anijs en myrtille. Sterk spul, 20%. Na een uitgebreide maaltijd thuis zijn we de bergen ingetrokken met Saioa’s familie. We bezochten het klooster van Roncesvalles, een knooppunt op de weg naar Santiago de Compostela. Op de terugweg zijn we even gestopt bij de oma van Saioa, echt een zalige Spaanse oma!! Er stonden al verschillende bordjes klaar met jamón, koekjes en chocolade en nog meer Mosto. We hebben heel wat afgelachen met haar en op het einde werden we zelfs uitgenodigd om bij haar te komen logeren tijdens San Fermines. Ik hoop dat ik haar nog eens mag ontmoeten! :)

De volgende dag zijn we de trein op gestapt richting Vitoria. Daar ontmoetten we een vriend van me die ik heb leren kennen in Spanje 2 jaar geleden. Hij woont daar en was dus de perfecte gids. Hij kon ons alles vertellen, tot in de details. Vitoria is ook een stad met veel cultureel erfgoed. Tussendoor zijn we gestopt voor pintxos, want dat moesten we toch eens geprobeerd hebben (alsof we nog niet genoeg tapas eten in Gandía..)! Van Vitoria zijn we dan door gereisd naar Eíbar, waar nog een vriend van Saioa woont. Hij had voor ons gekookt en daarna zijn we nog enkele mooie plekjes gaan bezoeken, waaronder een prachtige basiliek en nog een kustdorpje. Wel speciaal, die badplaatsjes hier, strand met bergen begroeid met bos er naast. We zijn ook even gestopt bij de caravan van de ouders van Jon, waar we mochten kennismaken met de zoveelste supersympathieke Spanjaarden. Overal waar je komt wordt je hier meteen uitgenodigd om te gaan zitten, iets te eten, iets te drinken, en zijn mama heeft zelfs onze nagels gelakt! Ongelofelijk. We zijn ook hartelijk uitgenodigd om op vakantie te komen in de caravan. Daarna weer terug naar Eíbar, want we moesten ons klaarmaken voor het diner en feest die avond. Eíbar is een leuk dorpje, maar de feestjes vallen toch niet te vergelijken met die van Gandía ;).

Na een uur of 3 slapen zijn we weer op de bus gestapt richting Pamplona. In de namiddag zijn dan ook Ezgi, Ekin, Ates, Gabriel en Zoli (vrienden uit Gandía die ook een tripje aan het maken waren) op bezoek gekomen. De mama van Saioa had voor ons allemaal een typische Baskische maaltijd gekookt. Asperges, artisjok, stokvis met paprika, kip, rijstgebakjes, worstjes, kaneelgebak, … We werden weer dik verwend! Daarna zijn we met z’n allen naar een Japanse tuin in Pamplona getrokken. Na het trotseren van een storm, het avondeten en een moeilijk afscheid zijn we dan weer teruggekeerd naar Gandía. Om 8u ’s morgens waren we uiteindelijk thuis.

Besos!

Geplaatst door ElenaMaria 0:07 Gearchiveerd in Spanje

Deze blog bericht is nu gesloten voor reacties van niet-leden van Travellerspoint. Je kan nog wel een reactie achter laten als je lid bent van Travellerspoint.